36 uur per week. Start half december 2024 tot en met 31 december 2025, met optie tot verlenging.
Organisatie
De unit Inzamelen en Transport is een onderdeel van de afdeling Inzamelen, Markten en Havens (IMH). Deze logistieke afdeling zorgt binnen de stadsgrenzen van Utrecht voor de gescheiden inzameling van afval en grondstoffen van particulieren en bedrijven. De voornaamste activiteiten zijn het legen van de gemeentelijke ondergrondse containers, het inzamelen van mini containers en de traditionele zakken (huis aan huis), het ophalen van grofvuil en van commercieel afval.
Innovatie van het gescheiden ophalen en het circulair verwerken van afval staat hoog op de agenda. Dit is belangrijk werk want zo kan afval als grondstof een nieuw leven krijgen. De gescheiden ingezamelde afval- en grondstofstromen worden vervolgens verder getransporteerd naar verschillende verwerkers.
De afdeling Planning & Administratie valt ook onder Inzamelen en Transport. Naast het ontwikkelen van de uitvoerende werkzaamheden is het uitbouwen van het (strategisch) management en persoonlijke ontwikkeling in de gehele breedte van de afdeling een belangrijke pijler. Ben jij degene die vernieuwing én verbinding samen kan brengen en verder uitbouwt? Lees dan snel verder!
Functie
Als Interim manager Inzamelen en Transport geef je direct leiding aan zes teammanagers van de Inzamel- en transportdienst en indirect aan in totaal 130 medewerkers. Je bent lid van het Management Team (MT) van de afdeling IMH. Vanuit die rol geef je mede vorm aan de doorontwikkeling en verbetering van zowel de afdeling IMH als van de unit Inzamelen en transport. Je hebt affiniteit met organisatiekunde en kunt advies geven over de ontwikkeling hiervan.
Zo is er bij Inzamelen en Transport intensieve aandacht nodig voor het naar een hoger plan tillen van het management. Hierbij coach je de teamchefs in deze nieuwe stap. Je bezit de vaardigheden om hen verder mee te nemen in het managementproces, op zowel inhoudelijke taken als leiderschapsontwikkeling. Je hebt hierbij een mensgerichte aanpak. Een ander belangrijk onderdeel van de opgave is dat je meer stabiliteit in de organisatie brengt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het herformuleren van en het naar een hoger niveau tillen van de basisregels, omgangsvormen en werkstructuren.
Je bent in staat om de ambities van Stadsbedrijven op het gebied van processen en personeelsbeleid binnen Inzamelen en Transport te vertalen naar een goed doordacht en uitvoerbaar beleid. Wat mogelijk is doe je, wat nog niet kan weet je op vakkundige wijze in het strategisch personeelsplan op te nemen.
Dit vertaalt zich bijvoorbeeld in het koppelen van het uitvoerende werk aan de nieuw opgestelde pijlers technologie & data, sociaal & samen en duurzaam & ecologisch, naast de actuele Grondstoffennota en de hierdoor veranderende werkzaamheden. Vanuit jouw streven naar verbinding en inhoudelijke analyse weet jij zaken op gang te krijgen.
Het is tevens jouw verantwoordelijkheid om de verbinding te leggen tussen de unit Inzamelen en Transport en de Gemeente Utrecht op het gebied van processen en personeelsbeleid.
We willen deze functie in de toekomst blijvend invullen. Eén van je taken wordt het overdragen van kennis en zorgen voor een soepele overdracht aan het einde van deze opdracht aan de nieuwe manager.
Je taken zijn:
- Je bent verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van een grote operationele eenheid en stuurt de teammanagers aan (6FTE). Je bezit de vaardigheden om hen verder mee te nemen in het managementproces op zowel inhoudelijke taken als leiderschapsontwikkeling. Je hebt hierin een mensgerichte aanpak;
- Het team op orde brengen. Het streven is om nog 2 teamleiders aan te nemen;
- Je bent verantwoordelijk voor de juiste implementatie en juiste gebruik van 2 nieuwe ICT systemen (hierbij wordt je technisch ondersteunt);
- Het werkveld is in ontwikkeling en vereist aanpassingen in de werkuitvoering en in processen. Je hebt hierop zowel een heldere korte, middel- en lange termijn visie en weet het personeel mee te krijgen;
- Je legt de verbinding tussen het beleid van Gemeente Utrecht op het gebied van processen en personeelsbeleid en de wijze waarop hier uitvoering aan wordt gegeven binnen de unit Inzamelen en Transport;
- Je bent eindverantwoordelijk voor het resultaat op verschillende vlakken zoals innovatie, productiviteit, financiën en verzuim;
- Je bent opdrachtgever van meerdere intensieve (Europese)inkoop trajecten en je bent tevens contacteigenaar van deze contracten na aanbesteding. Het bedrijfsbureau trekt deze projecten en betrekt jou als opdrachtgever waar nodig;
- Je bent budgethouder en opdrachtgever voor het opstellen van een onderhouds-, beheer- en vervangingsplan van alle benodigde voertuigen op het gebied van de Inzamel- en Transportdienst;
- Je zorgt voor een goede samenwerking met verschillende in- en externe partijen voor het ontwikkelen en uitvoeren van het werk;
- Je analyseert ontwikkelingen in de omgeving (wetgeving, technologie, digitalisering, bedrijfsvoering). Je herkent innovaties, je ziet mogelijkheden en brengt deze verder binnen Inzamelen en Transport. Hierbij maak je gebruik van de expertise die al in huis is;
- Aan het einde van de opdracht ben je verantwoordelijk voor de warme overdracht aan je opvolger.
Functie-eisen
Dit breng je mee:
- Je hebt wo werk- en denkniveau, bij voorkeur in de richting van bedrijfskunde of binnen de logistieke sector;
- Je hebt minimaal 7 tot 10 jaar aantoonbaar strategische- en leidinggevende ervaring bij een uitvoeringsonderdeel, bij voorkeur binnen een politiek-bestuurlijke omgeving;
- Je bent een stevige gesprekspartner in het MT;
- Je kunt verschillende gedragsstijlen inzetten bij het leidinggeven en je hebt oog voor wat speelt bij het personeel;
- Je bent een inspirerende, verbindende en communicatief vaardige leidinggevende;
- Je bent stressbestendig;
- Je hebt ervaring met interim -management en verandermanagement;
- Je weet om te gaan met verschillende en/of strijdige belangen en doelgroepen en beschikt over politiek-bestuurlijke en maatschappelijke sensitiviteit.
Aanbod
- Een aantrekkelijk salaris (afhankelijk van je ervaring) conform de Cao Gemeenten en goede secundaire arbeidsvoorwaarden.
- Ontwikkeling, persoonlijke begeleiding en opdrachtmanagement.
- Reiskostenvergoeding van €0,23 per kilometer.
- Een netwerk van enthousiaste professionals binnen het fysieke domein en overlappende passie binnen het werkveld.
- Deze functie is ook als zzp’er in te vullen.
Sollicitatie
Wil je meer weten over deze vacature? Bel dan snel met Raquel Rodriguez Cortes via 06 3933 4016 of stuur een mail naar raquel@tripledetachering.nl. Direct solliciteren kan uiteraard ook!